Imatge Carregant
1.0 (2025.04.16 16:04h)
Tornar

Declaració institucional APB

El Consell d'Administració de l'APB, en la sessió celebrada el 28 de setembre de 2022, va aprovar, entre altres acords, el Pla Antifrau per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Com a part d'aquest pla, es presenta la Declaració institucional contra el frau, que reafirma el compromís de l'APB amb els més alts estàndards de compliment i la seva adhesió als principis d'integritat, objectivitat i honestedat.

 

Declaració institucional contra el frau

L'Autoritat Portuària de Balears té la condició d'Entitat Executora del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència segons el que disposa l'Ordre 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació i Resiliència, en tant que li correspon, en l'àmbit de les seves competències, l'execució de Projectes o Subprojectes (segons correspongui) de les Reformes i Inversions incloses en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, assenyala l'obligació que tenen els Estats Membres d'aplicar mesures adequades per protegir els interessos financers de la Unió i per vetllar perquè la utilització dels fons en relació amb les mesures finançades pel Mecanisme de Recuperació i Resiliència s'ajusti al Dret aplicable de la Unió i nacional, en particular pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos.

El Consell d'Administració de l'Autoritat Portuària de Balears vol manifestar el seu compromís amb els estàndards més alts en el compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals, així com la seva adhesió als principis més estrictes d'integritat, objectivitat i honestedat, de manera que la seva activitat sigui percebuda per tots els agents que hi tenen relació com a contrària al frau i la corrupció en qualsevol de les seves formes.

El personal de l'Autoritat Portuària de Balears, en la seva condició d'empleats públics, assumeix i comparteix aquest compromís, tenint, entre altres deures, els de "vetllar pels interessos generals, amb subjecció i observança de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic, i actuar d'acord amb els següents principis: objectivitat, integritat, neutralitat, responsabilitat, imparcialitat, confidencialitat, dedicació al servei públic, transparència, exemplaritat, austeritat, accessibilitat, eficàcia, honradesa, promoció de l'entorn cultural i mediambiental, i respecte a la igualtat entre dones i homes" (Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, article 52).

S'ha elaborat un Pla de mesures antifrau per posar en marxa mesures eficaces i proporcionades de lluita contra el frau i la corrupció, basat en un plantejament proactiu, estructurat i específic per gestionar el risc de frau, que doni garanties que la despesa incorreguda en actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència està lliure de conflicte d'interessos, frau i corrupció. Aquest pla parteix de l'avaluació del risc de frau realitzada a aquest efecte. Addicionalment, es compta amb procediments per prevenir, detectar i denunciar situacions que puguin constituir frau o corrupció, així com per al seguiment de les mateixes.

L'objectiu d'aquesta política és promoure dins de l'organització una cultura que desincentivi tota activitat fraudulenta i que en faciliti la prevenció i detecció, promovent el desenvolupament de procediments efectius per a la gestió d'aquests supòsits.

En definitiva, aquesta Autoritat Portuària té una política de tolerància zero davant del frau i la corrupció i ha establert un sistema de control robust, dissenyat especialment per prevenir i detectar, en la mesura del possible, els actes de frau i corregir-ne l'impacte, en cas que es produeixin.